Our History

Wstęp

Historia firmy Zippo Manufacturing Company to historia tworzących ją ludzi. Począwszy od jej założyciela George’a G. Blaisdella, po wszystkich licznych pracowników, klientów i kolekcjonerów, którzy odegrali kluczową rolę w bogatej historii firmy Zippo. Ich lojalność i oddanie sprawiły, że Zippo stało się jedną z najsłynniejszych i najbardziej rozpoznawalnych symboli Ameryki.

Lata 30.

Historia firmy Zippo rozpoczyna się na początku lat 30. XX wieku w klubie Bradford Country Club mieszczącym się w Bradford w Pensylwanii. Pan Blaisdell obserwował znajomego, który zmagał się niezgrabnie z nieporęczną austriacką zapalniczką. Blaisdell zauważył, że zapalniczka działała poprawnie nawet na wietrze dzięki unikalnemu kominkowi, ale miała ona raczej użytkowy wygląd i nieefektywną konstrukcję. Obsługa zapalniczki wymagała użycia obu rąk, a jej metalową powierzchnię łatwo było wyszczerbić.
Pod koniec 1932 roku pan Blaisdell postanowił przebudować tę austriacką zapalniczkę. Wykonał małą prostokątną obudowę i przymocował do niej wieczko na zawiasie. Zachował konstrukcję kominka osłaniającego płomień.  W efekcie uzyskał atrakcyjną wizualnie, obsługiwaną jedną ręką zapalniczkę. Nazwę „Zippo” stworzył również pan Blaisdell. Podobało mu się brzmienie słowa „zipper”, wymyślał więc wariacje na temat tego słowa, aż zatrzymał się na słowie „Zippo”, które w jego odczuciu miało „nowoczesne” brzmienie.

Nową zapalniczkę sprzedawano za 1 dolara i 95 centów za sztukę, oferując dodatkowo słynną dziś, bezwarunkową dożywotnią gwarancję Blaisdella – „It works or we fix it free™”. Pierwszy wniosek patentowy Zippo złożony został 17 maja 1934 r., a patent o numerze 2032695 przyznano 3 marca 1936 r. Tę pierwszą, wyprodukowaną w 1933 roku zapalniczkę Zippo można zobaczyć w Muzeum Zippo/Case w Bradford.
W połowie lat 30. XX w. firma Kendall Refining Company z Bradford złożyła zamówienie na 500 zapalniczek Zippo. Obecnie uważane się je za pierwsze zapalniczki z reklamą firmy, które wyprodukowała Zippo, przez co są to wyjątkowo cenne rarytasy kolekcjonerskie.

Lata 40.

II Wojna Światowa wywarła ogromny wpływ na firmę Zippo. Po przystąpieniu Stanów Zjednoczonych do wojny w roku 1941 Zippo wstrzymała produkcję zapalniczek na rynki konsumenckie, udostępniając swoje całe moce produkcyjne na potrzeby armii amerykańskiej. Skutkiem tego ukierunkowania było wyprodukowanie doprowadziło do produkcji zapalniczki Zippo w stalowej obudowie z czarnym chropowatym wykończeniem (black crackle). Miliony zapalniczek Zippo towarzyszyły amerykańskim żołnierzom na polu walki, co przyczyniło się w znacznej mierze ugruntowania kultowego statusu tej marki na całym świecie.  Dzięki dostawom dla armii fabryka pracowała pełną parą, co wpłynęło na umocnienie sytuacji finansowej i poprawę stabilności firmy Zippo.

ZDOBĄDŹ JEDNĄ Z NASZYCH REPLIK ZAPALNICZKI 1941 BLACK CRACKLE

Po zakończeniu wojny w 1945 r. firma Zippo ponownie zaoferowała całej Ameryce swoje zapalniczki, wznawiając produkcję z przeznaczeniem na rynek konsumencki.  Blaisdell, jako rasowy marketingowiec pragnął wyjechać na drogi samochodem, który wyglądałby jak zapalniczka Zippo – w ten sposób w roku 1947 r. powstał Zippo Car.

Lata 50.

1 sierpnia 1950 r. firma Zippo uzyskała drugi patent o numerze 2517191.  Generalnie konstrukcja zapalniczki Zippo pozostaje niezmieniona, poza drobnymi ulepszeniami, po dziś dzień.

Od połowy lat 50. na spodzie każdej zapalniczki Zippo zaczęto wytłaczać kody z datą. Pierwotnie czynność ta wykonywana była na potrzeby kontroli jakości, ale później kody te stały się nieocenionym źródłem informacji dla kolekcjonerów.
Kolejnym ważnym wydarzeniem było wprowadzenie w 1956 roku zapalniczki Slim. Z założenia ta nieco mniejsza wersja zapalniczki Zippo miała trafiać w gusta kobiet, ale ku zaskoczeniu wielu spodobała się również mężczyznom.

Lata 60.

W latach 60. uczestnicy koncertów zaczęli wznosić zapalone zapalniczki Zippo w geście pozdrowienia dla swoich ulubionych wykonawców, który został później nazwany „Zippo Moment”.

W roku 1962 Zippo wprowadziło na rynek pierwszy produkt, który nie był zapalniczką.  Taśma miernicza w stalowej obudowie, nazywana „miarką” wyglądem przypominała słynną zapalniczkę.  W latach 60. wprowadzono i wycofywano z oferty również wiele innych produktów. Wiele z nich, jak na przykład breloczki, akcesoria do utrzymania pola golfowego, zestawy długopis/ołówek czy kieszonkowa latarka ZipLight stworzono głównie na potrzeby kampanii reklamowych.

Lata 70.

3 października 1978 roku zmarł George Blaisdell. Został zapamiętany nie tylko jako wynalazca zapalniczki Zippo, ale także jako hojny i dobroduszny człowiek. Firmę po jego śmierci odziedziczyły córki Harriett B. Wick i Sarah B. Dorn.

W latach 70. firma Zippo rozpoczęła ekspansję na rynkach zagranicznych.

Lata 80.

W latach 80. firma należała do sześciu członków rodziny Blaisdell, między innymi do córek George’a Blaisdella oraz do ich dzieci.

Lata 90.

W roku 1993 firma Zippo przejęła spółkę W.R. Case and Sons Cutlery Company Powstała ona w 1889 roku i może poszczycić się bogatą tradycją.  W roku 1905 firma przeprowadziła się do Bradford.  Case produkuje wysokiej klasy noże rzemieślnicze, począwszy od tradycyjnych składanych scyzoryków i noży sportowych po pamiątki w limitowanych nakładach i przedmioty kolekcjonerskie.

Otwarcie Muzeum Zippo/Case miało miejsce w lipcu 1997 r. Obiekt o powierzchni 1400 m2 mieści sklep oraz muzeum. Tu znajduje się także znana na całym świecie Klinika napraw Zippo, w której odwiedzający mogą podpatrzeć proces naprawy.

2000-2009

Jesienią 2002 firma Zippo uzyskała potwierdzenie rejestracji kształtu zapalniczki Zippo jako znaku towarowego. Był to poważny krok w kierunku zapewnienia ochrony marki przed podróbkami.

Również na początku pierwszej dekady tego wieku firma Zippo wprowadziła na rynek Zippo MPL®, pierwszą napełnianą gazem zapalniczkę wielofunkcyjną w stylu użytkowym.

2010-obecnie

W lutym 2010 roku firma Zippo została właścicielem Ronson Consumer Products Company marki zapalniczek i benzyny do zapalniczek.
W 2010 roku firma zaprezentowała metalowy ogrzewacz do dłoni, naugurując tym samym linię produktów outdoorowych Zippo. Ogrzewacz do dłoni działa na benzynę do zapalniczek Zippo Premium i dłużej utrzymuje ciepło niż jakikolwiek inny produkt na rynku.
Wysoka sprzedaż na rynku krajowym, jak również wzmożona ekspansja na rynkach zamorskich, głównie indyjskim i chińskim, doprowadziły do rekordowego wzrostu sprzedaży w latach 2011-2012.

W roku 2011 linia produktów Zippo Outdoor został poszerzona o zestaw do rozpalania ognia w trudnych warunkach oraz zapalarkę z giętką szyjką.

W roku 2012, świętując 80. rocznicę istnienia, firma Zippo przekroczyła próg 500 milionów wyprodukowanych zapalniczek. W tym samym roku przebudowano Muzeum Zippo/Case, aby lepiej promowało markę Zippo.  W nowym, współczesnym projekcie wykorzystano połączenie bogatych i surowych faktur, np. skóry z cegłą oraz kolaże sztuki retro z lifestylową fotografią.

W roku 2013 firma wprowadziła pod marką Zippo linię solidnego sprzętu kempingowego oraz akcesoriów do rozpalania ognia.

DZISIAJ

Obecnie jedynym właścicielem i Prezesem Zarządu firmy Zippo jest George B. Duke, wnuk George’a Blaisdella. Mark Paup jest natomiast prezesem i dyrektorem generalnym przedsiębiorstwa.

Zróżnicowana gama produktów Zippo ciągle się poszerza, obejmując aktualnie akcesoria do zapalniczek wielofunkcyjne zapalniczki napełniane butanem, perfumy męskie i damskie, akcesoria lifestylowe, okulary, a także produkty dla miłośników wypoczynku w plenerze.
Na całym świecie znajdziemy wielu kolekcjonerów Zippo. Ich zaangażowanie i oddanie marce jest niebywałe. W celu wzbogacania kolekcjonerskiego doświadczenia kluby kolekcjonerów Zippo z całego świata organizują przez cały rok spotkania i inne wydarzenia.
Firmy z całego świata wykorzystują zapalniczki Zippo jako narzędzie reklamy i promocji. Te zapalniczki „reklamowe” to jedna z ulubionych kategorii produktów dla kolekcjonerów.

Największy wpływ na rozkwit ruchu kolekcjonerskiego mają prawdopodobnie powiązania Zippo z kulturą masową, Hollywood, Broadwayem oraz przemysłem muzycznym. Przez ten czas zapalniczki Zippo pojawiły się w ponad 2000 filmów, sztuk teatralnych i programów telewizyjnych. Zapalniczki Zippo „grały role” w takich produkcjach jak „Kocham Lucy”, „X-Men” czy w musicalu „Lakier do włosów”. Często zapalniczki stanowią kluczowy rekwizyt i są wykorzystywane do rozwinięcia akcji, wyraźniejszego przedstawienia postaci lub określenia czasu akcji.  Dźwięk słynnego „zatrzaśnięcia” Zippo był wykorzystywany w piosenkach, a same zapalniczki Zippo pojawiały się na okładkach płyt, były tatuowane na skórze gwiazd rocka oraz można je było zobaczyć na zdjęciach w magazynie Rolling Stone.

W świecie, w którym większość produktów jest jednorazowego użytku lub ma ograniczoną gwarancję, Zippo w dalszym ciągu zapewnia swoją słynną dożywotnią gwarancję. Przez ponad 84 lata nikt nie wydał ani grosza na mechaniczne naprawy zapalniczki Zippo, bez względu na jej stan czy wiek. Zapalniczka zakorzeniła się w amerykańskiej kulturze i stanowi światowy symbol trwałości i solidności.