Historia firmy

Historia firmy

Historia Zippo Manufacturing Company to historia jej ludzi.  Chodzi tu nie tylko o założyciela, George’a G. Blaisdella, lecz także o wielu pracowników, klientów i kolekcjonerów Zippo, którzy odegrali ważną rolę w bogatych dziejach firmy.  Ich lojalność i poświęcenie sprawiły, że Zippo jest dziś jedną z największych i najbardziej znanych amerykańskich ikon.

 

Lata 30.

Historia Zippo zaczyna się na początku lat trzydziestych XX wieku w Bradford Country Club w Bradford w Pensylwanii.  George G. Blaisdell przyglądał się, jak jego znajomy z trudem próbuje użyć nieporęcznej austriackiej zapalniczki.  Zauważył, że ze względu na wyjątkowy kominek zapalniczka działała dobrze na wietrze, ale jej kształt i konstrukcja utrudniały użytkowanie.  Obsługa zapalniczki wymagała dwóch rąk, a jej cienka metalowa powierzchnia łatwo ulegała wgnieceniom.

Pod koniec 1932 roku Blaisdell podjął postanowił zrekonstruować austriacką zapalniczkę.  Wykonał małą prostokątną obudowę i przymocował do niej pokrywkę z zawiasem.  Zachował konstrukcję z kominkiem, który chronił płomień.  W efekcie powstała atrakcyjna zapalniczka, którą można było łatwo obsługiwać jedną ręką.  Nazwa „Zippo” została wymyślona przez Blaisdella.  Podobało mu się brzmienie słowa „Zipper”, więc tworzył wariacje tego słowa, dopóki nie zdecydował się na „Zippo”, nazwę, która według niego brzmiała „nowocześnie”.

 

ZDOBĄDŹ JEDNĄ Z NASZYCH REPLIK ZAPALNICZEK Z 1935 ROKU

1935 Replica1935 Replica With Slashes

            KUP TERAZ                      KUP TERAZ

Nowa kieszonkowa zapalniczka kosztowała 1,95 dolara. George G. Blaisdell wprowadził też swoją słynną bezwarunkową dożywotnią gwarancję – „Działa albo naprawimy ją za darmo.™”. Wniosek o pierwotny patent Zippo został złożony 17 maja 1934 roku, a patent o numerze 2032695 został przyznany 3 marca 1936 roku.  Pierwszą kieszonkową zapalniczkę Zippo, wyprodukowaną w 1933 roku, można zobaczyć w Zippo/Case Museum w Bradford.

W połowie lat trzydziestych firma Kendall Refining Company w Bradford złożyła zamówienie na 500 zapalniczek Zippo.  Przyjmuje się, że były to pierwsze zapalniczki wyprodukowane przez Zippo. Dziś stanowią one bardzo cenione przedmioty kolekcjonerskie.

 

Lata 40.

Druga wojna światowa wywarła na markę Zippo głęboki wpływ.  Po przystąpieniu USA do wojny w 1941 roku, firma Zippo zaprzestała produkcji zapalniczek na rynek konsumencki i cały wolumen przeznaczyła dla amerykańskiej armii.  Inicjatywa ta doprowadziła do powstania zapalniczki Zippo ze stalową obudową i czarnym wykończeniem crackle.  Fakt, że miliony amerykańskich żołnierzy podczas walk miały przy sobie zapalniczkę, był głównym czynnikiem, dzięki któremu marka Zippo umocniła swoją pozycję na całym świecie i stała się amerykańskim symbolem.  Zaopatrzenie rynku wojskowego zaowocowało pełną produkcją zakładu, co z kolei pozwoliło Zippo stać się silną finansowo i rentowną firmą.

ZDOBĄDŹ JEDNĄ Z NASZYCH REPLIK ZAPALNICZEK Z 1941 ROKU Z BLACK CRACKLE

 

Pod koniec wojny, w 1945 roku firma Zippo wznowiła produkcję zapalniczek na amerykański rynek konsumencki.  George G. Blaisdell marzył o tym, by wyjechać na ulice samochodem, który wyglądałby jak zapalniczka Zippo, i w 1947 roku narodził się samochód Zippo.

Historic Zippo Car

Lata 50.

1 sierpnia 1950 roku firma Zippo uzyskała drugi patent o numerze 2517191.  Konstrukcja zapalniczki Zippo pozostała do dziś zasadniczo taka sama, dokonano jedynie niewielkich ulepszeń.

Na spodzie każdej zapalniczki Zippo od połowy lat 50. wybijany jest kod daty.  Pierwotnym celem była kontrola jakości, lecz w międzyczasie kody stały się nieocenionym narzędziem dla kolekcjonerów.

W 1956 roku firma Zippo wprowadziła na rynek zapalniczkę Slim, która była ważnym kamieniem milowym w jej historii.  Ta nieco mniejsza wersja zapalniczki Zippo została zaprojektowana z myślą o kobietach, ale ku zaskoczeniu jej twórców spodobała się również mężczyznom.

 

Lata 60.

W latach 60. bywalcy koncertów zaczęli zapalać płomień Zippo na powitanie swoich ulubionych wykonawców – później nazwano to „momentem Zippo”.

W 1962 roku firma Zippo wyprodukowała swój pierwszy produkt, który nie był zapalniczką.  Była to stalowa taśma miernicza, zwana „Rule”, której design przypominał słynną zapalniczkę.  Od lat sześćdziesiątych do linii produktów Zippo dodawano lub usuwano z niej różne pozycje. Wiele z nich miało charakter promocyjny, były to np. breloczki, niezbędniki dla golfistów, zestawy ołówków i piór oraz latarki ZipLight.

 

Lata 70.

George G. Blaisdell zmarł 3 października 1978 roku. Zostanie zapamiętany nie tylko jako wynalazca zapalniczki Zippo, lecz także hojny i życzliwy człowiek.  Po jego śmierci firmę odziedziczyły jego córki Harriett B. Wick i Sarah B. Dorn.

W latach siedemdziesiątych firma Zippo rozpoczęła ekspansję zagraniczną.

 Drawing of Mr. Blaisdell

Lata 80.

W latach osiemdziesiątych firma była własnością sześciu członków rodziny Blaisdell, w tym córek George G. Blaisdella i ich dzieci.

 

Lata 90.

W 1993 roku firma Zippo została przejęta przez W.R. Case & Sons Cutlery Company. To szczycące się bogatą tradycją przedsiębiorstwo zostało założone w 1889 roku. W 1905 roku firma przeniosła się do Bradford. Case to marka wysokiej jakości ręcznie wytwarzanych noży, od tradycyjnych składanych scyzoryków i noży sportowych z nieruchomym ostrzem, po limitowane edycje noży pamiątkowych i kolekcjonerskich.

W lipcu 1997 roku miało miejsce otwarcie Zippo/Case Museum. Obiekt o powierzchni prawie 1400 metrów kwadratowych obejmuje sklep i muzeum.  Znajduje się tu również słynne na całym świecie centrum naprawcze Zippo, gdzie odwiedzający mogą obserwować proces naprawy zapalniczek.

 

Lata 2000.

Jesienią 2002 roku firma Zippo zarejestrowała kształt zapalniczki Zippo jako znak towarowy. Był to ważny kamień milowy dla ochrony marki przed fałszerzami.

Również na początku lat 2000. na rynku pojawiła się pierwsza zapalarka Zippo MPL®, czyli uniwersalne urządzenie do wielokrotnego napełniania.

HOLE DIR EINS UNSERER MULTI-PURPOSE FEUERZEUGE

Lata 2010-2020

W lutym 2010 roku firma Zippo przejęła markę zapalniczek Ronson i markę paliw Ronsonol.

W 2010 roku firma wprowadziła całkowicie metalowy ogrzewacz do rąk i na rynku pojawiły się produkty outdoorowe Zippo.  W ogrzewaczu do rąk wykorzystuje się benzynę do zapalniczek Zippo Premium. Ogrzewacz zapewnia stałe źródło ciepła przez czas dłuższy niż gwarantują to inne produkty dostępne na rynku.

Dalsza ekspansja Zippo na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w Indiach i Chinach, a także silna sprzedaż krajowa zaowocowały rekordowym obrotem w 2011 i 2012 roku.

W 2011 roku asortyment Zippo Outdoor został poszerzony o zestaw zapalniczek ratunkowych oraz zapalarkę uniwersalną z elastyczną szyjką.

W 2012 roku, w 80. rocznicę powstania zapalniczki Zippo, jej produkcja przekroczyła przełomowe 500 milionów sztuk.

Również w 2012 roku przeprojektowano muzeum Zippo/Case, aby lepiej odzwierciedlić ducha marki Zippo.  Jego nowoczesny design to połączenie bogatych i wytrzymałych tekstur, takich jak skóra i cegła, oraz kombinacja zabytkowych dzieł sztuki i fotografii lifestyle’owej.

W 2013 roku firma Zippo wprowadziła na rynek całą gamę wytrzymałego sprzętu kempingowego marki Zippo.

 

Dzień dzisiejszy

Dziś George B. Duke, wnuk George G. Blaisdella, jest jedynym właścicielem i przewodniczącym rady nadzorczej Zippo. Prezesem i CEO firmy jest Mark Paup.

Zróżnicowana linia produktów Zippo stale się rozwija i obejmuje teraz również akcesoria do zapalniczek, wielofunkcyjne zapalarki na butan, perfumy męskie i damskie, akcesoria lifestyle’owe, okulary oraz produkty dla entuzjastów outdooru.

Na całym świecie jest wielu kolekcjonerów zapalniczek Zippo. Ich gorliwość i oddanie marce nie mają sobie równych. Aby pomóc im realizować swoją pasję, kluby kolekcjonerskie Zippo na całym świecie przez okrągły rok organizują spotkania i inne ciekawe wydarzenia.

Firmy na całym świecie nadal używają zapalniczek Zippo jako narzędzia reklamowego i promocyjnego.  Te „promocyjne zapalniczki” niezmiennie są popularne wśród kolekcjonerów.

Być może jednym z największych czynników zachęcających do kolekcjonowania zapalniczek są związki Zippo z popkulturą, Hollywood, Broadwayem i przemysłem muzycznym. Na przestrzeni lat zapalniczka Zippo pojawiła się w ponad 2000 filmów, sztuk teatralnych i programów telewizyjnych. Zapalniczki Zippo grały „główne role” w tak różnorodnych produkcjach jak „Kocham Lucy”, „X-Men” i musicalu „Lakier do włosów”. Zapalniczka jest często kluczowym rekwizytem, wykorzystywanym do posunięcia akcji do przodu lub pokazania osobowości postaci lub przedstawienia konkretnego okresu w historii.  Słynny dźwięk „kliknięcia” Zippo był samplowany w piosenkach, a same zapalniczki znalazły się na okładkach albumów, w tatuażach rockmanów i sesjach zdjęciowych magazynu Rolling Stone.

W świecie pełnym produktów jednorazowego użytku lub z ograniczoną gwarancją kieszonkowa zapalniczka Zippo jest objęta słynną gwarancją dożywotnią . Od ponad 85 lat nikt nigdy nie wydał ani grosza na mechaniczną naprawę kieszonkowej zapalniczki Zippo, niezależnie od jej wieku i stanu. Zapalniczka kieszonkowa Zippo jest głęboko zakorzeniona w kulturze amerykańskiej i stanowi znany na całym świecie symbol trwałości i niezawodności.