Samochód Zippo
Carousel
Samochód Zippo
Wynalazca zapalniczki Zippo i założyciel firmy Zippo Manufacturing Company, George G. Blaisdell, kochał samochody tak samo, jak swoją słynną na całym świecie wiatroodporną zapalniczkę. Jako młody człowiek Blaisdell był pod wrażeniem parady „samochodów produktowych”, czyli niesamowitych pojazdów przypominających różne promowane w ten sposób artykuły. Po wielkim sukcesie Zippo, po drugiej wojnie światowej Blaisdell zabrał się za tworzenie swojego własnego „samochodu produktowego” z wizerunkiem kultowej zapalniczki Zippo.
16 czerwca 1947 roku firma Zippo kupiła za 2048 dolarów Chryslera Saratogę, rocznik 1947. Blaisdell wyobrażał sobie samochód, który wygląda jak zapalniczka Zippo. Zatrudnił firmę Gardner Display z siedzibą w Pittsburghu do zaprojektowania auta w kształcie produktu. Chrysler Saratoga z 1947 roku został przerobiony w ten sposób, że jego kabinę stanowiły dwie ogromne wystające ponad linię dachu zapalniczki z neonowymi, zdejmowalnymi płomieniami. Górne części obudowy zapalniczek można było zamknąć na czas podróży. Na bokach samochodu wykonano napis Zippo 24-karatowym złotem. Całkowity koszt przemiany pojazdu w dwie olbrzymie, wiatroodporne zapalniczki wyniósł 25 000 USD. Pod koniec lat czterdziestych i wczesnych lat pięćdziesiątych samochód Zippo podróżował po wszystkich 48 sąsiednich stanach i uczestniczył w imprezach, wystawach, targach i paradach. Niestety, ze względu na ciężar zmodyfikowanego podwozia, często uszkadzały się opony. Samochód wysłano do naprawy do salonu samochodowego w Pittsburghu, w Pensylwanii, lecz projekt został zawieszony na czas nieokreślony z powodu szacowanych dużych kosztów rozwiązania problemu. Auto zostało więc u dealera i czekało na dalszy rozwój wydarzeń.
Na początku latach siedemdziesiątych Blaisdell pojechał do Pittsburgha, aby odebrać samochód, lecz okazało się, że salon został zamknięty, a ślad po aucie zaginął. Do dziś losy oryginalnego samochodu Zippo pozostają tajemnicą.
W 1996 roku firma Zippo kupiła szarego Chryslera New Yorkera z 1947 roku i zaczęła restaurować kolejny samochód, który miał przypominać oryginał, ale z dodatkowymi funkcjami. Osiemnaście miesięcy później przebudowa została zakończona, a jej koszt wyniósł 250 000 dolarów. W 1998 roku samochód Zippo wrócił do akcji i ponownie zaczął jeździć po kraju. Auto Zippo bierze dziś udział w paradach, imprezach sponsorowanych przez firmę, targach i nie tylko.
Podróżując po Stanach Zjednoczonych od wybrzeża do wybrzeża, samochód Zippo nadal niesie klasyczne przesłanie stylu, jakości i niezawodności. Gdy nie jest w trasie, można go znaleźć w Zippo /Case Museum w Bradford w Pensylwanii.
CIEKAWOSTKI:
- „Nowy” samochód Zippo został dostarczony 10 maja 1998 roku i zadebiutował 16 lipca na międzynarodowej giełdzie wymiany Zippo/Case.
- Przy jego zakupie w 1996 roku auto miało na liczniku około 180 000 milę.
- Samochód Zippo miał jedenastu kierowców
- Auto Zippo odwiedziło wiele słynnych zabytków, w tym Mount Rushmore, St. Louis Arch, Alamo, Wielki Kanion, Hover Dam, Las Vegas Strip, wodospad Niagara, znak Hollywood i Bourbon Street w Nowym Orleanie.
Samochód Zippo w skrócie:
- Dwa identyczne zdejmowane płomienie o wysokości 1,5 metra, wykonane z włókna szklanego
- 17-calowe kółko trące
- Stalowa kabina wykonana na zamówienie (1,5 x 1,8 m)
- Elektryczne podnośniki szyb
- Ręcznie podnoszone górne części obudowy
- 250 KM, 5,7-litrowy silnik Chevrolet Small Block V8
- Instalacja elektryczna 12 V
- Napis pozłacany 24-karatowym złotem
- Drzwi z dostępem bezkluczykowym
- Układ zawieszenia o dużej wytrzymałości
- Nowo chromowany grill i zderzaki
- Długość: 17 stóp. 11 cali.
- Waga: 4,920 lbs.
- Wysokość przy zamkniętych zapalniczkach - 8 stóp. | Zapalniczki otwarte: 12 stóp.
Czy masz zdjęcie z samochodem Zippo?
Udostępnij to na swoim ulubionym portalu społecznościowym i #ZippoRide